Met Smart Data Layers (SDL) is het mogelijk om expertise van de mens, data en kunstmatige intelligentie gecombineerd toe te passen op een specifiek (geografisch) vraagstuk. Volgens ons zijn menselijke expertise en kunstmatige intelligentie niet elkaars tegenkrachten, maar juist in staat om elkaar te versterken. Met AI kunnen dataverbanden worden gevonden die helpen bij het vinden van oorzaak-gevolg-relaties. En menselijke expertise blijft essentieel om de uitkomsten van het AI-model te beoordelen op toepasbaarheid.
Voordelen Smart Data Layers
Onze Smart Data Layers combineren beide werelden: de expertise van de mens in het rule-based model met de geleerde verbanden in het AI-based model. Dat levert de volgende voordelen op:
- We vinden niet dat mensen of machines het beter weten, we geloven in de kracht van de combinatie van de twee;
- In het AI-based model kunnen variabelen relevant blijken, die in het rule-based model niet in het oog springen;
- Met het AI-based model kan de bijdrage van een (bestaande of nieuwe) variabele aan de einduitkomst worden berekend. Zo kan ontdekt worden of een variabele een lage of hoge bijdrage levert aan de voorspelling van de eindwaarde;
- Het rule-based model geeft indicaties van de variabelen waarvan input meegenomen kan worden in het AI-model;
- De onderzoeksinspanning kan verschuiven van ‘analyseren waarom’ naar ‘constateren dat’.
Kaart Milieubelasting Leefomgeving
Er komt steeds meer aandacht voor om de wereld waarin we leven, wonen en werken minder zwaar te belasten. Beperkingen gaan van kracht om onze wereld minder uit te putten en de kans te geven te herstellen. De bedrijvigheid in een gebied zegt iets over de mate waarin het gebied belast wordt. Met de komst van de Omgevingswet en het besluit activiteiten leefomgeving (BAL) worden regels opgesteld ten aanzien van die bedrijvigheid. De opgave om het effect van die regels zichtbaar te maken, wordt mogelijk door de menselijke expertise te combineren met data over die leefomgeving. Met ons Smart Data Layer concept hebben we een kaart gemaakt waarin de verwachte belasting van de leefomgeving in beeld gebracht wordt op basis van de opendata van de Kamers van Koophandel.
Soorten Kansenkaart
Om de hoognodige woningbouw in de provincie Zuid-Holland te versnellen, ontwikkelde GlobeScope
de Soorten Kansenkaart (SKK) voor de Omgevingsdienst Haaglanden en de provincie Zuid Holland. Eén van de vergunningsvoorwaarden voor woningbouw is om vooraf de aanwezigheid van beschermde diersoorten te onderzoeken. Op de SKK is de waarschijnlijkheid van aanwezigheid van een aantal soorten af te lezen op basis van waarnemingen, rekenregels en kunstmatige intelligentie.
Meer weten over deze implementatie van een smart data layer of zelf de kaart bekijken? De SKK is te vinden op de website van de ODH.
Rule-based
Regelgebaseerde modellen ontstaan uit onderzoek naar afhankelijkheden en oorzaakgevolgrelaties die verklaren waarom iets is of zo zal zijn. Op veel onderwerpen uit de leefomgeving is menselijke expertise opgebouwd. Door onderzoek worden afhankelijkheidsrelaties gevonden en in samenhang vastgelegd in een model. Zulke regelgebaseerde modellen worden gebruikt om een uitspraak te doen over een ander vergelijkbaar deel van de werkelijkheid, zoals over eenzelfde onderwerp op een andere tijd of plaats. Modelverificatie vindt dan plaats door feitelijke waarnemingen te vergelijken met het model. Afwijkingen hierin leiden dan tot opnieuw analyseren van de regels: kloppen de bestaande regels dan wel? Is er een regel teveel of te weinig? In rulebased layers laten we verwachte uitkomsten zien op basis van de door experts bedachte regels.
AI-Based
Kunstmatige intelligentie creëert een tweede mogelijk om tot een model van de werkelijkheid te komen. In essentie wordt bekende informatie over een onderwerp gecombineerd met feitelijke waarnemingen. AI zoekt dan eigenstandig naar verbanden tussen bekende informatie en de geconstateerde waarnemingen. Is dat verband eenmaal bekend (het AI-netwerk is getraind), dan kan voor elk vergelijkbaar onderwerp, maar dan op een andere tijd en/of plaats, op basis van bekende informatie een verwachting worden geformuleerd op de aanwezigheid van waarnemingen. In AI-based layers laten we verwachte uitkomsten zien op basis van de verbanden die AI heeft geleerd.
Roadmap
Uiteraard ontwikkelen we door aan het concept van en de functionaliteiten rondom de Smart Data Layers. Zo staat onder meer op onze roadmap:
- Uitbreiding van de geofunctionaliteiten zoals eigen contouren beheren, zones intekenen en abonneren op wijzigingen binnen een eigen contour;
- Deep Data Drills, extractie en of servicing van (geo)datasets;
- Reinforced learning waardoor onze AI-layers beter worden door meer gebruik;
- En natuurlijk nóg meer databronnen en nóg betere performance.
Omgevingsdienst Brabant Noord is een van de early adaptors van de VIA tool. Hans Jenniskens droeg bij aan de ontwikkeling vanuit de gedachte: Samen sterker en (kosten)efficiënter werken. “We staan voor een flinke opgave inrichtingen te koppelen aan milieubelastende activiteiten. Met de VIA kunnen OD’s een goede impuls geven aan compliant werken volgens de Omgevingswet.”
Uw inrichtingenbestand op orde!
Met StreetSpotter kunt u in korte tijd bedrijvigheid in een bepaald gebied verifiëren en actualiseren. Zo krijgt u als omgevingsdienst een scherp beeld van de kwaliteit van uw inrichtingenbestand en kunt u toezicht en handhaving effectiever en efficiënter inregelen. Als gemeente krijgt u snel een volledig én actueel beeld van bedrijvigheid in een bepaald winkelgebied of bedrijventerrein: noodzakelijke informatie bij het ontwikkelen van uw ruimtelijk beleid.
- Is uw inrichtingenbestand nog volledig en actueel?
- Zijn alle ondernemers in uw werkgebied in beeld?
- Staan uw toezichthouders soms voor een leeg pand of gewijzigde inrichting?
Snel en gericht inventarisatie en verificatie
Via StreetSpotter krijgt u gerichte informatie over relevante wijzigingen in bedrijven (KvK) en adressen (BAG) die binnen het gekozen werkgebied vallen. Medewerkers of tijdelijke krachten gaan met StreetSpotter de straat op en voeren via de app snel en gericht inventarisaties en verificaties uit (tot ca 50 locaties per uur). De geverifieerde data en de nieuwe en gewijzigde inrichtingen, worden veilig opgeslagen; ze kunnen op ieder gewenst moment gedownload worden in een formaat dat kan worden ingelezen in uw eigen systeem. Bij één van onze opdrachtgevers verifieerde en actualiseerde een team van 5 uitzendkrachten in 6 weken ongeveer 90.000 locaties op aanwezigheid van bedrijfsactiviteiten.
- U kunt StreetSpotter inzetten om uw eigen medewerkers met minimale voorbereiding en inspanning delen van uw werkgebied te laten verifiëren als ze al voor hun reguliere werkzaamheden op pad zijn.
- U kunt uw inrichtingenbestand ook projectmatig laten actualiseren met inzet van medewerkers van GlobeScope.
StreetSpotter Gevelverificatie
Met StreetSpotter Gevelverificatie gaan medewerkers de straat op. Met behulp van een app worden snel en gericht inventarisaties en verificaties uitgevoerd. In de app staat de relevante data om de gevelverificatie direct uit te voeren daar waar nodig. De voorbereiding en werkplanning voor de gevelverificatie is minimaal. De relevante informatie is immers altijd en overal beschikbaar. Tegelijk is er een monitoring omgeving beschikbaar waarmee u online en realtime inzicht krijgt in de voortgang en worden de resultaten in cijfers, grafieken én geografisch gepresenteerd.
StreetSpotter Signalering
StreetSpotter Signalering analyseert alle wijzigingen in de KvK- en BAG-gegevens op relevantie voor uw werkgebied. Dat zijn: wijzigingen in bedrijven, nieuwe bedrijven, huisnummer besluiten, samenvoegingen, splitsingen enz. U krijgt een digitaal bericht als een voor uw werkgebied waarschijnlijk relevante wijziging gevonden is. Op basis daarvan kunt u zelf eenvoudig beslissen wat de beste vervolgstap is, bijvoorbeeld een nieuwe inrichting toevoegen aan uw inrichtingenbestand, de wijziging doorvoeren of negeren, een inventariserende of toezichtscontrole inplannen. Uw eigen proces bepaalt hoe u de aangereikte wijziging verder wil verwerken in uw inrichtingenbestand.
Resultaten
Eén van de omgevingsdiensten heeft het opwaarderen van de kwaliteit van haar inrichtingenbestand met behulp van StreetSpotter Gevelverificatie uitgevoerd. In 8 weken tijd zijn ongeveer 60.000 locaties verdeeld over de provincie gespot op aanwezigheid van bedrijfsactiviteiten. Daarbij werd de bestaande informatie uit het eigen VTH-systeem geverifieerd en werden nog niet binnen het VTH-systeem bekende inrichtingen gevonden. De omgevingsdienst heeft daardoor de kwaliteit van haar inrichtingenbestand kunnen opwaarderen.
Met de komst van de Omgevingswet wordt het begrip ‘inrichting’ verlaten. Landelijke, regionale en lokale overheidsdiensten stappen over op denken in en werken op basis van ‘milieubelastende activiteit’, ofwel activiteiten met nadelige effecten op de leefomgeving. De regels daarover staan voornamelijk in het Besluit Activiteiten Leefomgeving (BAL), maar ook in de omgevingsplannen waarbij bevoegdheden die voorheen bij het rijk lagen, nu bij de gemeentes komen te liggen (de zogenaamde bruidsschat-activiteiten in het tijdelijke deel van het omgevingsplan (OPL).
Het omzetten van een inrichtingenbestand naar een bestand met (milieubelastende) activiteiten blijkt een pittige en vooral tijdrovende opgave. GlobeScope ontwikkelde samen met een aantal omgevingsdiensten waaronder ODH en ODZOB de VIA: Van Inrichting naar (milieubelastende) Activiteit.
De VIA helpt
De VIA levert, aan de hand van door de klant aangeleverde informatie over een inrichting of een adres, de meest waarschijnlijke set van (milieubelastende) activiteiten. Daarbij worden basisregistraties zoals KvK en BAG geraadpleegd voor maximale verrijking van uw inrichtingenbestand.
Die meest waarschijnlijke set van activiteiten per inrichting kan aangescherpt worden binnen de VIA. De gebruiker wordt ondersteund met gestructureerde ophaallijsten, gelinkte zoekmogelijkheden in BAL, OPL en AI-gedreven woordenvergelijking. Als de gebruiker tevreden is met de set van activiteiten, kan de set worden vergrendeld tegen wijziging en beschikbaar gesteld worden voor hergebruik.
Aan de hand van een dashboard kan voortgang in de omzetting, maar ook de spreiding in activiteiten of verplichtingen binnen het werkgebied in beeld worden gebracht. Uiteraard is het ook mogelijk om de VIA-data te hergebruiken in het klanteigen datadomein.
De VIA leert
De VIA hanteert een set van zelflerende algoritmen. Uw selectie van de milieubelastende activiteiten die zijn vergrendeld, wordt onthouden door kunstmatige intelligentie (AI). Door gebruik leert het AI-model achter de VIA steeds beter wat de meest waarschijnlijke en relevante milieubelastende activiteiten zijn.
Nieuwste features
- Meest waarschijnlijke indicatie van vergunnings-, meldings- en informatieplicht bij gevonden milieubelastende activiteiten;
- Visualisaties op de kaart voor verder en beter gebruik binnen de eigen organisatie.
Roadmap
Op de roadmap van de VIA staan de volgende uitbreidingen:
- Uitbreiding van de koppelbaarheid op de klanteigen systemen zodat de VIA als service op de achtergrond draait (in ontwikkeling);
- Uitbreiding van import- en exportmogelijkheden;
- Uitbreiding van zoek- en filtermogelijkheden van locatiedossiers;
- Aansluiting op het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO) zodat niet alleen de BAL-activiteiten maar ook de toepasbare regels zowel qua data als kaartlaag beschikbaar komen binnen de VIA.
Samen met de VIA-gebruikersgroep bepalen we de volgorde van de verdere ontwikkeling van de VIA.
Over de Omgevingswet
Bodeminformatie Online is een webportaal waar bezoekers (uw) bodeminformatie kunnen inzien. U voldoet hiermee aan uw actieve publicatieplicht en bespaart kostbare tijd in het afhandelen van informatieverzoeken.
Publieksportaal
Bezoekers kunnen de locatie van hun interesse selecteren via een zoekmogelijkheid of via de kaart van uw werkgebied. Het webportaal toont vervolgens welke documenten over deze locatie beschikbaar zijn en biedt een inzage- en downloadoptie. De persoonsgegevens in de bodemdocumenten worden automatisch geanonimiseerd door onze Smart Privacy Analyzer.
Self service oplossing
Het afhandelen van informatievragen via het webportaal bespaart u kostbare tijd in de interne afhandeling. Die besparing kan verder oplopen naarmate er meer bodemdocumenten publicatierijp zijn. De Smart Document Analyzer en Smart Privacy Analyzer helpen u bij classificatie en anonimiseren.
De Smart Privacy Analyzer scant documenten op gevoelige informatie. Wat 'gevoelige informatie' is, verschilt per organisatie en regelt u zelf in. Daardoor kan de Smart Privacy Analyzer die gevoelige informatie markeren en/of verbergen. Door toepassing van kunstmatige intelligentie en machine learning wordt de privacy analyzer steeds slimmer en steeds beter.
Compliancy
De Smart Privacy Analyzer helpt u bij actieve openbaarmaking van overheidsinformatie volgens de Wet open overheid (Woo), de vervanger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Bestuursorganen moeten bepaalde categorieën informatie verplicht actief openbaar maken via het Platform Open Overheidsinformatie (PLOOI). Daarbij gelden twee belangrijke aandachtspunten: het document moet voorzien zijn van de bedoelde metadata én het document moet geanonimiseerd zijn, oftewel ontdaan zijn van gevoelige informatie. De SDA zoekt en vindt metadata in en over het document, de SPA zoekt en behandelt gevoelige informatie.
Basisfuncties
Out-of-the-box kan de Smart Privacy Analyzer gegevens geautomatiseerd annoteren, verbergen en/of vervangen en de reden daarvoor onderbouwen. Daarvoor maken we gebruik van kunstmatige intelligentie en machine learning. Afhankelijk van de instellingen kan de gebruiker het eindresultaat altijd goedkeuren, kunnen afzonderlijke processtappen automatisch uitgevoerd worden (denk aan het aanbrengen van een tekstlaag in PDF-documenten) en valt zelfs volledig unattended anonimiseren binnen de mogelijkheden.
De SPA kan ingezet worden als eigenstandige SAAS-oplossing met verbinding naar de eigen document-omgeving. Ook aanroepen als webservice achter de eigen zaak- en taakapplicaties of als achtergrondproces is mogelijk
Lerend vermogen
De Smart Privacy Analyzer maakt gebruik van ‘machine learning’ principes waaronder Natural Language Processing en Deep Neural Networks. In de lerende modus is het mogelijk om het model te trainen zodat betrouwbaarheidspercentages van de gevoeligheidsanalyse hoger worden en het model breder en dieper werkt (meer documenttypes en andere informatie-elementen).
Werkwijze
Het proces begint met het uploaden van documenten. Vervolgens analyseert de AI de documenten op relevante informatie-elementen. Die worden gepresenteerd, waarna de gebruiker bij- of af kan annoteren. Daarna wordt het bestand gegenereerd en geëxporteerd.
Op hoofdlijnen kan de SPA worden ingezet als:
- Poortwachter bij binnenkomende data en/of documenten. Zo voorkomt u ontvangst van ongewenste, gevoelige informatie;
- Verwerker binnen bedrijfsprocessen om de verwerking van gevoelige informatie tot een minimum te beperken;
- Poortwachter bij uitgaande informatie. Zo voorkomt u uitwisseling van gevoelige informatie met onbevoegden buiten de organisatie.
Templating
Op basis van zelf geconfigureerde templates kan de SPA worden ingezet voor het verwerken van grote aantallen gelijkvormige documenten. AI wordt dan ingezet om de mate van gelijkvormigheid ten opzichte van het template te bepalen.
Configuratiemogelijkheden
Het proces is volledig inregelbaar. Denk aan de mate van handmatige nabewerking of controle, of bijvoorbeeld aan de configuratie van bron en bestemming. En denk zeker aan de instelbare betrouwbaarheidseisen en bijbehorende 'uitval-verwerking’.
Ondersteunde bestandstypen
De SPA ondersteunt de volgende mediatypen en informatieobjecten.
Soort |
Bestandstype |
DocTypes |
[FileType.PDF] |
ImageFileTypes |
[FileType.BMP, FileType.JPEG, FileType.JP2, FileType.JBIG, FileType.JBG, FileType.JPG, FileType.PNG, FileType.TIF, FileType.TIFF] |
OfficeFileTypes |
[FileType.DOC, FileType.DOCX, FileType.PPT, FileType.PPTX, FileType.XLS, FileType.XLSX]; |
OpenOfficeFileTypes |
[FileType.ODP, FileType.ODS, FileType.ODT]; |
EmailFileTypes |
[FileType.EML, FileType.MSG, FileType.TXT, FileType.PST]; |
WebFileTypes |
[FileType.ATOM, FileType.HTM, FileType.HTML, FileType.XHTML, FileType.XML, FileType.RSS]; |
CustomTypes |
[FileType.CSV]; |
De Smart Document Analyzer analyseert documenten, classificeert ze en haalt er een veelheid aan gegevens uit. Door slimme toepassing van kunstmatige intelligentie en machine learning doet de Analyzer dat werk steeds slimmer en beter.
Compliancy
De Smart Document Analyzer helpt u bij actieve openbaarmaking van overheidsinformatie volgens de Wet open overheid (Woo), de vervanger van de Wet openbaarheid van bestuur (Wob). Bestuursorganen moeten bepaalde categorieën informatie verplicht actief openbaar maken via het Platform Open Overheidsinformatie (PLOOI). Daarbij gelden twee belangrijke aandachtspunten: het document moet voorzien zijn van de bedoelde metadata én het document moet geanonimiseerd zijn, oftewel ontdaan zijn van gevoelige informatie. De SDA zoekt en vindt metadata in en over het document, de SPA zoekt en behandelt gevoelige informatie.
Basisfuncties
De Smart Document Analyzer voorziet in hoofdzaak in de volgende functies:
- Documenten laten typeren volgens het voor uw organisatie geldende document structuur plan of een andere classificatie;
- Documenten voorzien van aanvullende relevante contextuele metadata die ten tijde van het opstellen of ontvangen van het document nog niet beschikbaar of relevant waren;
Lerend karakter
De Smart Document Analyzer leert steeds bij. Dat gebeurt in twee stappen. Bij initiële installatie traint GlobeScope het model voor de bij u geldende documenttypen. Daarmee haalt u snel al zeer behoorlijke scores. In de gebruiksfase nemen uw medewerkers het over. Zo verfijnen zij het resultaat en trainen wij het model verder op het beter herkennen van documenttypen en vinden van de juiste metadata.
Werkwijze
Met de Smart Document Analyzer kunt u een digitaal document herkennen als een bepaald type.
- Via een webinterface waarbij de gebruiker één of een set van meerdere digitale documenten aanbiedt;
- Via een webservice waardoor integratie met uw eigen systemen mogelijk is (voor bijvoorbeeld koppeling op binnenkomende digitale post of als slimme vervolgstap aan het einde van de scanstraat).
Vervolgens kan de Smart Document Analyzer het gevonden documenttype en de relevante contextinformatie:
- Via een webinterface presenteren;
- Als metadata-file uiteraard mét verbinding met het oorspronkelijke document voor download beschikbaar stellen;
- Als response op een webservice-aanroep terugleveren.
Voorbeeld: van een document dat herkend is als van het documenttype ‘Milieuvergunning’ kunnen de metadata ‘bevoegd gezag’, ‘datum afgifte’ en ‘locatie-duiding’ gevonden worden.
Configuratiemogelijkheden
Het proces is volledig inregelbaar. Denk aan de mate van handmatige nabewerking of controle, of bijvoorbeeld aan de configuratie van bron en bestemming. En denk zeker aan de instelbare betrouwbaarheidseisen en bijbehorende 'uitval-verwerking’.
Ondersteunde bestandstypen
De SDA ondersteunt de volgende mediatypen en informatieobjecten.
Soort |
Bestandstype |
DocTypes |
[FileType.PDF] |
ImageFileTypes |
[FileType.BMP, FileType.JPEG, FileType.JP2, FileType.JBIG, FileType.JBG, FileType.JPG, FileType.PNG, FileType.TIF, FileType.TIFF] |
OfficeFileTypes |
[FileType.DOC, FileType.DOCX, FileType.PPT, FileType.PPTX, FileType.XLS, FileType.XLSX]; |
OpenOfficeFileTypes |
[FileType.ODP, FileType.ODS, FileType.ODT]; |
EmailFileTypes |
[FileType.EML, FileType.MSG, FileType.TXT, FileType.PST]; |
WebFileTypes |
[FileType.ATOM, FileType.HTM, FileType.HTML, FileType.XHTML, FileType.XML, FileType.RSS]; |
CustomTypes |
[FileType.CSV]; |
Onze Health Check steekt de thermometer in uw bedrijvenbestand. We vergelijken met zowel de Basisregistratie Adressen en Gebouwen (BAG) als met het Handelsregister (KvK).
Is uw beeld van de bedrijvigheid in de bedrijventerreinen die in uw werkgebied vallen volledig, actueel en juist? Bent u voornemens een onderzoek te starten naar die bedrijvigheid? Gewoon om een beter beeld te hebben van uw werkterrein of omdat er mogelijk ongewenste activiteiten plaats vinden?
Speciaal voor gemeenten en omgevingsdiensten heeft GlobeScope een gerichte oplossing met een bijbehorende aanpak ontwikkeld voor het beter in beeld krijgen van bedrijventerreinen: de Bedrijventerrein Scan (BTS).
De Bedrijventerrein Scan biedt u onderbouwd inzicht in:
- de mate waarin bedrijvigheid in een bedrijventerrein overeenkomt met registratie daarvan in digitale bronnen zoals het Handelsregister van de Kamer van Koophandel en dus ook waar dat niet geregistreerd is;
- de mate waarin de geregistreerde bedrijvigheid overeenkomt met het bedoelde gebruik van het bedrijventerrein en dus ook waar dat niet overeenkomt
- de mate waarin de informatie die vastgelegd is in de digitale bronnen, aansluit met de werkelijkheid zoals die van buitenaf geconstateerd kan worden en dus ook waar dat niet aansluit.
Met dat inzicht kunt u:
- Uw eigen bestanden en dossiers actualiseren
- Voldoen aan de terugmeldplicht bij geconstateerde afwijkingen op KvK en BAG
- Gerichter onderzoek doen naar oneigenlijk gebruik binnen het bedrijventerrein
- Gerichter onderzoek starten naar ongewenste activiteiten binnen het bedrijventerrein
- Blinde of verouderde vlekken in uw toezicht op bedrijventerreinen in kaart brengen
Tweedelig
Een BedrijvenTerreinScan bestaat uit twee delen:
- Digitale verificatie: De Bedrijventerrein Scan gaat voor elk BAG-adres in het bedrijventerrein na wat er over dat adres bekend is in de BAG, het Handelsregister en uw eigen inrichtingenbestand
- Gevelverificatie: De werkelijkheid bevindt zich op het bedrijventerrein zelf. Deze werkelijkheid kan met StreetSpotter (een GlobeScope App) geïnventariseerd worden. U kijkt met StreetSpotter vanaf de straat naar een bedrijf, maakt een foto, beantwoordt enkele korte (ja/nee) vragen en voegt desgewenst een tekstuele bevinding in.
Rapportage
GlobeScope combineert de bevindingen uit fase 1 en 2 tot een heldere rapportage. De rapportage geeft u zowel geografisch als in grafieken inzicht in wat er speelt op het bedrijventerrein. Hoe meer bronnen, des te hoger het rendement. Denk aan bijvoorbeeld:
- BAG-locaties die in de werkelijkheid niet vindbaar blijken te zijn
- Locaties die wel in de werkelijkheid bestaan maar (nog) niet in de BAG beschikbaar zijn.
- Locaties (wel of geen BAG) waar geen enkele registratie van te vinden is, maar waar voor zover zichtbaar van buiten, wél bedrijvigheid plaats vindt zonder duidelijk zichtbare indicatie van het daarvoor verantwoordelijke bedrijf
- Geconstateerde zichtbare aanwezigheid of afwezigheid van het bedrijf zoals geregistreerd in het handelsregister en gevestigd op het betreffende adres.
Voorbeeldresultaat van een Bedrijventerrein Scan
Een A4 Factsheet van het bedrijventerrein
Laat u een Bedrijventerrein Scan door GlobeScope uitvoeren dan krijgt u voor ieder bedrijventerrein dat u laat scannen een A4 factsheet in pdf-formaat over het betreffende terrein.
Uw inrichtingenbestand op orde!
Mogelijk heeft uw inrichtingenbestand niet de kwaliteit die u er van mag verwachten. GlobeScope weet uit ervaring dat het onderhouden van het inrichtingenbestand een complex en tijdrovend vraagstuk is.
Met risicogericht toezicht wordt ieder jaar een deel van het inrichtingenbestand grondig gecontroleerd. Met inventariserend en incidenteel toezicht wordt een deel van het bestand ieder jaar bezocht. Maar een groot deel van het inrichtingenbestand wordt niet ieder jaar bezocht. Doordat niet iedere wijziging wordt doorgegeven door ondernemers, wordt data over de bekende inrichtingen steeds minder actueel. Daarnaast zullen er altijd relevante inrichtingen zijn die nog niet voorkomen in het inrichtingenbestand.
Met StreetSpotter Gevelverificatie kan in korte tijd uw inrichtingenbestand geverifieerd en geactualiseerd worden. Met StreetSpotter Signalering krijgt u gerichte informatie over relevante wijzigingen in bedrijven (KvK) en adressen (BAG) die binnen uw werkgebied vallen.
Onze StreetSpotter producten helpen uw inrichtingenbestand op orde te krijgen en waar nodig op orde te houden.
StreetSpotter Gevelverificatie
Met StreetSpotter Gevelverificatie gaan medewerkers de straat op. Met behulp van een app worden snel en gericht inventarisaties en verificaties uitgevoerd. In de app staat de relevante data om de gevelverificatie direct uit te voeren daar waar nodig. De voorbereiding en werkplanning voor de gevelverificatie is minimaal. De relevante informatie is immers altijd en overal beschikbaar. Tegelijk is er een monitoring omgeving beschikbaar waarmee u online en realtime inzicht krijgt in de voortgang en worden de resultaten in cijfers, grafieken én geografisch gepresenteerd.
Met behulp van de StreetSpotter software kunnen locaties snel worden gecontroleerd (tot 100 locaties per uur). De geverifieerde data en de nieuwe en gewijzigde inrichtingen, worden veilig opgeslagen. De geverifieerde data kan op ieder gewenst moment gedownload worden in een formaat dat kan worden ingelezen in uw eigen VTH systeem. Het is uiteraard ook mogelijk om StreetSpotter direct te koppelen aan de systemen en gegevens van uw eigen organisatie.
U kunt de StreetSpotter Gevelverificatie inzetten om:
- Uw eigen toezichthouders met minimale voorbereiding en inspanning delen van uw werkgebied te laten inventariseren en verifiëren als ze toch al voor regulier toezicht buiten zijn.
- Uw inrichtingenbestand projectmatig te actualiseren. Dit is met name relevant als u achterstand heeft opgelopen in het op orde brengen of houden van uw inrichtingenbestand. Het inzetten van medewerkers van GlobeScope of full service uitbesteden aan GlobeScope behoort eveneens tot de mogelijkheden.
StreetSpotter Signalering
StreetSpotter Signalering analyseert alle wijzigingen in de KvK- en BAG-gegevens op relevantie voor uw werkgebied. Dat zijn: wijzigingen in bedrijven, nieuwe bedrijven, huisnummer besluiten, samenvoegingen splitsingen enz. zijn. U krijgt een digitaal bericht als een voor uw werkgebied waarschijnlijk relevante wijziging gevonden is. Op basis daarvan kunt u zelf eenvoudig beslissen wat de beste vervolgstap is, bijvoorbeeld een nieuwe inrichting toevoegen aan uw inrichtingenbestand, de wijziging doorvoeren of negeren, een inventariserende of toezichtscontrole inplannen. Uw eigen proces bepaalt hoe u de aangereikte wijziging verder wil verwerken in uw inrichtingenbestand.
GlobeScope analyseert, adviseert en realiseert samen met u de optimale koppeling tussen StreetSpotter en uw eigen systemen.
Resultaten
Meerdere omgevingsdiensten hebben het opwaarderen van de kwaliteit van hun inrichtingenbestand met behulp van StreetSpotter Gevelverificatie uitgevoerd. Bij één van hen werden in 6 weken tijd met een team van 5 door GlobeScope getrainde uitzendkrachten ongeveer 90.000 locaties gespot op aanwezigheid van bedrijfsactiviteiten. Daarbij werd de bestaande informatie uit het eigen VTH-systeem geverifieerd en werden nog niet binnen het VTH-systeem bekende inrichtingen gevonden. De omgevingsdienst heeft daardoor een scherp beeld gekregen van de kwaliteit van haar inrichtingenbestand. Daardoor kon het toezicht effectiever en efficiënter ingeregeld worden.