Omgevingsdienst Midden- en West-Brabant (OMWB) was al langer bezig om het beheer van de 31.000 inrichtingen voor hun gemeenten te automatiseren. OMWB greep de Corona-periode aan om StreetSpotter te testen.

Positief

Twee weken na de start van de pilot spreken we Aniek Gielen, Senior beheerder inrichtingenbestand, over de eerste ervaringen: “Onze toezichthouders zijn positief; het scheelt ze veel tijd.” Wat biedt de markt als het gaat om het automatiseren en versnellen van de VTH-taak? Deze vraag onderzoekt Aniek Gielen. “Voor onze deelnemers in de regio Midden en West-Brabant vindt de gevelcontrole grotendeels handmatig plaats. Met een Excel-lijst gaan toezichthouders op pad. Zien ze dat de gegevens niet overeenkomen met de realiteit dan verwerken ze die met pen op die lijst. Terug op kantoor typen ze die nieuwe gegevens over in ons systeem. Een redelijk eenvoudige methode die toch nog veel tijd kost. Dat moet sneller en beter kunnen.”

Direct in een veilig database

En dat kan inderdaad sneller. Met StreetSpotter kan de toezichthouder de aangetroffen situatie direct vergelijken met de data uit het inrichtingenbestand én van de Kamer van Koophandel. Vervolgens kan de informatie, eventueel met foto’s, via StreetSpotter direct worden vastgelegd in een veilig database. Bovendien kan ook een notitie worden gemaakt over het adres waar geen inrichting (meer) is.

Toezichthouders verifiëren gevels

Toen de speciale actie met StreetSpotter voorbijkwam, informeerde Aniek direct naar de mogelijkheden. “De timing was perfect. Het uitvoeren van controles is lastiger in verband met Corona. Een goed moment voor een pilot.” De gemeente Steenbergen wilde graag meewerken aan deze pilot. “Doordat we meer informatie bij de hand hebben, zoals het handelsregister, is het makkelijker om de controle vanuit de auto te doen met Streetspotter. Zo kunnen de Coronamaatregelen beter in acht worden genomen.”

Bevindingen

De toezichthouders hebben inmiddels de vooraf besproken inrichtingen in Steenbergen met StreetSpotter geverifieerd. “We hebben behoorlijk wat wijzigingen geconstateerd. Een wijziging kan overigens ook een aanvulling zijn op de bestaande data. Het scheelt de toezichthouders tijd als het gaat om het bijwerken van de administratie achteraf; ze moesten wel wennen aan bijvoorbeeld de notering voor één adres met meerdere verschillende vestigingen. Hierdoor kost het zeker in het begin wel wat extra tijd. We kunnen concluderen dat een kwart van de gecontroleerde inrichtingen aangevuld of gewijzigd is. Dat is een mooi resultaat.”

Voorbereiding op Omgevingswet

Het vervolg van de proef is valideren en verwerken van de nieuwe data in het systeem van OMWB. Aniek: “Daar gaan we de komende weken mee aan de slag. Maar tot nu toe zijn we positief; het spotten zelf gaat sneller en dat scheelt de toezichthouders tijd. Bovendien is het mooi om te zien dat we op deze manier in de crisistijd toch nuttig werk doen, wat leidt tot een schat aan data. Daarnaast is dit werk ter voorbereiding op het werken met de Omgevingswet.”

Wilt u ook gebruikmaken van StreetSpotter? In de maand mei kunt u deze applicatie gratis gebruiken.